ОШ " ЂОРЂЕ МАЛЕТИЋ " - Јасеново
МОТО ШКОЛЕ ,,КОРАК ПО КОРАК КРОЗ ОБРАЗОВАЊЕ ДО ДОБРИХ ЉУДИ ЗА ПОШТОВАЊЕ"
  • Почетна
  • О школи
  • Галерија
  • Видео
  • Контакт

Мени

  • Почетна
  • Запослени
  • Организација рада
  • Екскурзије
  • Ђачки кутак
  • Такмичења
  • Распоред школског звона
  • Ђачка ужина
  • Вести
  • Календар
  • Резултати ученика
  • Преузимање
  • Успешни ученици
  • Час отворених врата и отворени дан школе
  • За зеленије и чистије школе у Војводини
  • Распоред часова
  • Распоред контролних и писмених задатака
  • Образовни стандарди за крај обавезног образовања
  • Распоред допунске и додатне наставе
  • Корисни линкови
  • Ваннаставне активности
  • План угледних, корелативних, тематских часова
  • Наша визија и мисија
  • Листа уџбеника за школску 2024/25.годину
  • Ученички парламент
  • Подршка наставницима
  • СТОП НАСИЉУ

Предмети

  • Математика
  • Српски језик
  • Физика
  • Руски језик
  • Географија

Претрага




Анкета

Тест питање?

Одговор 1
Одговор 2
Одговор 3


Резултати

Вести

  • Изабрани уџбеници за школску 2025/26.годину

    13. Maj 2025 09:46УЏБЕНИЦИ
  • Недеља сећаања и заједништва

    09. Maj 2025 10:51ПРУЖИ РУКУ- БУДИ ДРУГ


Банери









Администрација






Календар

Мај 2025
НЕДПОНУТСРЕЧЕТ ПЕТСУБ
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


Српски почетна





ЗАДАЦИ ЗА ВЕЖБАЊЕ

6.РАЗРЕД

 ГРАМАТИКА

  1. Подели сложену реченицу на просте: Грлили су се, можда су нешто и рекли, Вишњићу је за леђима горела ватра, ближила се ноћ и тама се хладила, долазиле су јесење месечине, а вождов образ је мирисао на барут.
  2. Одреди падеж и значење падежа у издвојеним примерима из реченица:
-        У библиотеци нема свих књига које су нам потребне.
-        Ево вечери изнад кућа.
Пример Падеж Значење падежа
БИБЛИОТЕЦИ    
СВИХ КЊИГА    
НАМ    
КУЋА    
 
 
  1. Напиши компаративе придева: ЛАГАН, ЈАСАН, ПЛИТАК, ЛЕП, ДОБАР.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
  1. Напиши како гласи инфинитив следећих глагола: ИМАО, ТРАЖИЋЕ, ПИСАЛА ЈЕ, СМЕЈЕ СЕ.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
  1. Одреди глаголски вид следећих глагола: ПОТЧИЊАВАТИ СЕ, СЕСТИ, ПОЛАЗИТИ, ТЕЛЕФОНИРАТИ.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
  1. Подвуци облике личних заменица: ИХ, ЧЕГА, МИ, ТЕ, НИ С КИМ, ЊОЈ.
  2. Одреди прецизно врсту речи:
Пример Врста речи
КАМЕЊЕ  
ГРОЗАН  
ЈУТРОС  
СИЋИ  
СВАШТА  
ТУГА  
ДВОРИШТЕ  
ОД  
ЈЕСАМ  
ДРВЕНИ  
 
 
  1. Одреди коју функцију имају следеће речи у реченици: Ситна јутарња киша расквасила је сеоске путеве.
-      СИТНА   ____________________________________________________________
-      КИША   _____________________________________________________________
-      РАСКВАСИЛА ЈЕ   ___________________________________________________
-      ПУТЕВЕ   ___________________________________________________________

Творба  речи

  1. Подвуците префиксе следећих глагола, а потом заокружите оне којима је префикс променио вид:
ЗАЛУТАТИ, ЗАОБИЋИ, ОДБАЦИТИ, ОТПИСАТИ, НАДИГРАТИ, УПАСТИ, ПРЕБАЦИТИ, ПРОЗБОРИТИ.
 
  1. Подвуците речи које садрже спојни вокал:
ЛОВОСТАЈ, УЛОВИТИ, ЉУБАЗНОСТ, ЉУБОПИТЉИВОСТ, ВОДОПАД, ВОДЕНИЦА, ПУТОКАЗ, ПУТОВАТИ.
 
  1. Заокружите реч у којој ПРА није префикс:
ПРАБАБА, ПРАЧОВЕК, ПРАТИЛАЦ, ПРАДЕДА.


  1. Подвуците изведене речи: ЛИСТ, ЛИСТОВИ, ЛИСТИЋ, ОВЧИЦА, СТАРИЦА, ЗУБ, ЗУБИ, ЗУБИЋ, ЗУБАР, ЗИДАР, ЗИД, ЗИДАРСКИ.
  1. Подвуците суфиксе у следећим речима: ЛОВАЦ, ГЛЕДАЛАЦ, КУЋИЦА, ПТИЧУРИНА, ЖУРБА, СКУПОЋА.
  1. Подвуците корен речи у следећим примерима: КУЋЕТИНА, КОПАЧ, ПУТНИК, НОГАВИЦА, ЦИГЛАНА, ПЕКАРА, ЈАГЊЕШЦЕ.
  1. Према називима за мушке вршиоце радње наведите називе за женске вршиоце радње:
ПРОФЕСОР _________________________________________,
ЛЕКАР ____________________________________________,
ДИРЕКТОР ________________________________________,
ПЕСНИК ___________________________________________,
ПЕВАЧ ____________________________________________.
 
  1. Од следећих глагола изведите именицу и придев:
 
Глаголи Именице Придеви
РАДИТИ    
НОСИТИ    
УЧИТИ    
 
  1. Од следећих придева изведите глаголе:
БЕО _______________________________________________,
ХРАБАР ____________________________________________,
ТАНАК ____________________________________________.
 

  1. У речи лекарски, с обзиром на грађење речи, препознај:
     корен   ______________________,
     основу    _____________________,
     наставак   ___________________.
  1. Подвуци корен речи НЕИЗМЕРАН.
  2. Подвуци изведене придеве: СТАРМАЛИ, ЦРВЉИВ, ЛИСНАТ, ПРОСЕД, БРЗ.
  3. Придев КОВАЧКИ добијен је извођењем, и то суфиксом:
     -ки,
     -ски,
     -чки,
     -ачки.
  1. Подвуци творбене основе речи: СТАНАРКА, СТОЛАРСКИ, ХРАСТОВИНА, ПУТАРИНА.
  2. Подвуци сложене именице: БЛАТО, РАСПИКУЋА, ПРОСТОТА, РИБОЛОВ, ПИСАК.
  3. Подвуци сложенице са спојним вокалом и придевом у свом саставу: СУНЦОКРЕТ, ГОЛОГЛАВ, ВОДОПАД, СТАРМАЛИ, ПЛАВОКОСА, ГЛАВОБОЉА.
  4. Подвуци творбену основу правилно написане речи:
                    ПРОДАВАЋИЦИН,
                    ПРОДАВАЧИЦИН,
                    ПРОДАВАЧИЧИН,
                    ПРОДАВАЧИЋИН.
  1. Од следећих речи изведи глаголе:
                   ТЕЛЕФОН –  _____________________________________________,
                   БЕО – ___________________________________________________,
                    ЗВОЦ – _________________________________________________,
                    ЖИВОТ– ________________________________________________.

Гласови и подела гласова


  1. У строфи из песме „Чудесни свитац” означите све звучне гласове.
 
КАДА У ТИХЕ ЛЕТЊЕ ВЕЧЕРИ
ЗАПАЛИ ПОЉА СВИТАЦА РОЈ
ЗНАЈ ДА МЕЂУ ЊИМА ТРЕПЕРИ
И ЈЕДАН КОЈИ ЈЕ САМО ТВОЈ.
 
  1. Из следећих стихова издвојте:
 
ТРЕЋИ... СТО ТРЕЋИ... ХИЉАДУ ТРЕЋИ
БРОЈ ТАКО СВЕ ДОК ПШЕНИЦА ЗРИ
ТВОЈ СВИТАЦ МОРА БИТИ НАЈВЕЋИ
И НАЈСЈАЈНИЈИ, КАО И ТИ.
 
а) предњонeпчане сугласнике __________________________________;
б) сонанте __________________________________;
в) зубне сугласнике __________________________________.
 
  1. Заокружите слово испред звучних уснених сугласника.
а) П, Б, М
б) Б, М, В
в) Б, Г, Д
г) Р, Л, М

Гласовне промене


1. Пронађи и подвуци речи у којима је извршено једначење сугласника по звучности:
-           Испуштао је чудне звукове.
-           Ниједан човек не подноси ропство.
-           Његов претходник је био успешнији.
-           Ту нема напретка.

  1. Подвуците речи у којима је извршено јотовање: ТРЊЕ, МАШЋУ, ИШЧАШЕЊЕ, СВИЊЕ, ЊИХОВ, ЉУБАВ.
  2. Заокружите слово испред правилно написаних глаголских облика:
а) одшити, зграбити, отстранити;
б) отшити, зграбити, одстранити;
в) одшити, зграбити, одстранити;
г) отшити, сграбити, отстранити.
  1. Подвуците погрешно написане речи: ИСТЕРАТИ, ПОДПИСАТИ, ПОТПРЕДСЕДНИК, ПОТКОПАН, МАСАН, ПОТШИШАН, ИСКЉУЧИТИ.
  2. Подвуците правилно написане речи: БЕЛЕШКА, ПОТСТАНАР, ПРЕТХОДНИК, ПЛОВИДБА, ЉУБКОСТ, ИЗХРАНА.
  3. Заокружите слово испред правилно написаних придевских облика:
а) позориштни, одхрањен, протестни;
б) позоришни, отхрањен, протесни;
в) позоришни, отхрањен, протестни.
  1. На линији поред наведених речи напишите број одговарајуће гласовне промене:
РАЧИЋ        ______           1. јотовање
КЕСТЕЊЕ   ______           2. палатализација
ОРАСИ        ______           3. сибиларизација
ТАЊИ          ______
ПРВАЦИ     ______
ПРАШАК    ______
  1. Подвуците речи код којих се у падежној промени запажа непостојано А: САН, ДАН, БЛЕСАК, ЗВЕЗДА, ДЕВОЈКА, ПИСМО. 

  1. У наведеној реченици заокружите безвучне предњонепчане сугласнике:
Ћ И Р А      С Е      М А Ш И     З А     Џ Е П     И     И З В А Д И     У     Ч В О Р        В Е З А Н У    М А Р А М И Ц У.
  1. Напишите звучне уснене сугласнике:
____________________________________________________________________
  1. Подвуците све звучне гласове у народној пословици:
Б О Г    Д А Ј Е    Т Е Ж А К У,  А    Н Е    Л Е Ж А К У.
  1. Подвуците тачно написане речи:
      ТАЧКИ – ТАЧЦИ
      ЛЕНКИ – ЛЕНЦИ
      АМЕРИКИ – АМЕРИЦИ
      ЕПОХИ – ЕПОСИ
      МИЛИЦИН – МИЛИЧИН
  1. Подвуците правилно написане речи и напишите о којој је гласовној промени реч:
      СТВАРАОЦ – СТВАРАЛАЦ      
      ГЛЕДАОЦ – ГЛЕДАЛАЦ
      ЧИТАЛ – ЧИТАО     
      ПРЕВОДИЛАЦ – ПРЕВОДИОЦ
  1. Заокружите само оно А које је непостојано:
ЗАДАТАКА, ДЕВОЈАКА, ОСТАТАКА, СТАБАЛА, БАНАКА, ИЗДАШАН, ПРИСТАНАКА.
  1. Подвуците речи у којима је извршено јотовање:
ТРЊЕ, СЛАШЋУ, ГЛАЂУ, СВИЊЕ, ЉУБАВ, СМРЋУ.
  1. Напишите правилне облике датих речи:
      РАСЧЛАНИТИ  _________________________________________,
      ОДБРАНБЕНИ   __________________________________________,
      РАСЧИСТИТИ   _________________________________________,
      ЧАСЋАВАЊЕ     _________________________________________,
      ПРЕХРАНБЕНИ   ________________________________________,
      ЈЕДАМПУТ _____________________________________________.
  1. Поред сваке речи напишите које су гласовне промене извршене:
      ИСПРАШИТИ  ___________________________________________,
      ДАШЧИЦА   _____________________________________________,
     ИШЧУПАТИ   ____________________________________________.



  1. У следећој реченици подвуци све безвучне сугласнике:
Т О М А    Ј Е    Б И О    И С Ц Е П А Н    И    З А Д И Х А Н.
 
  1. Следеће гласове одреди према месту изговора:
Ћ   ________________________________________________________________,
Г   ________________________________________________________________,
В  _________________________________________________________________,
Р  _________________________________________________________________,
Т__________________________________________________________________.
 
  1. Одреди које су гласовне промене извршене у следећим речима:
 
Пример Гласовна промена Гласовна промена
ЛИШЋЕ    
ОБЛАЧАН    
ИШЧУПАТИ    
 
  1. Подвуци придеве у чијим се компаративима не врши јотовање: НИЗАК, БРИДАК, КРАТАК, КРОТАК, ГРУБ, РЕДАК.
  1. Подвуци правилно написане речи:
 – ОДШКРИНУТИ/ОТШКРИНУТИ;
– ПРЕДПОСТАВКА/ПРЕТПОСТАВКА;
– ОТШТЕТА/ОДШТЕТА.        
 
  1. Подвуци речи у којима је извршена палатализација: ПОТОЧИЋ, ЧЕКИЋ, КЉУЧИЋ, КРУЖИЋ, ЈЕЖИЋ, КОВЧЕЖИЋ, ДЕЧАЧИЋ.
  1. У правилно написаној речи подвуци све звучне сугласнике:
ЋЕВАПЧИСКИ,             ЋЕВАБЏИСКИ,
ЋЕВАПЏИЈСКИ,           ЋЕВАПЏИСКИ.
 
  1. Напиши које су гласовне промене извршене у речи РАШИРИТИ:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
  1. Подвуци именице у чијим се облицима врши губљење сугласника или упрошћавање сугласничких група: НЕДОСТАТАК, КОРАК, ИМЕТАК, ИМЕЊАК, ЗАВРШЕТАК, ВЕСЕЉАК.
  1. Заокружи слово испред правилно написаних придева:
а) разчишћен, масан, применљив;
б) рашчишћен, мастан, применљив;
в) расчишћен, масан, применљив;
г) рашчишћен, мастан, примењљив.

КЊИЖЕВНОСТ

РЕЧ- ДВЕ  О ПИТЕРУ
Ијан Мекјуан
     Када је Питер Фортјун имао десет година, одрасли су понекад говорили да је он,,тешко'' дете. Никада му није било јасно шта им то значи. Уопште се није осећао тежак. Није бацао флаше од млека преко баштанског зида, и није глумио разбојника с кечапом на глави, нити млатио сабљом око цеваница своје баке, све и ако је ту и тамо помишљао на такве ствари. Ако се изузме све поврће осим кромпира, као и риба и јаја и сир, није постојало јело које је одбијао да једе. Није био ни бучнији ни прљавији ни глупљи од било кога њему познатог.  Име му се лако изговарало и писало. Његово лице, бледо и пегаво, било је сасвим лако умпатити. Сваког дана је одлазио у школу као и сва друга деца и никад од тога није правио велико питање. Према сестри је био грозан само онолико колико и она према њему.  Полицајци никад нису долазили на врата да га хапсе. Лекари у белим мантилима никад му нису написали упут за лудницу. По сопственом мишљењу, Питер је у ствари био прилично лак. Па шта је то онда код њега било тешко.
     Тек пошто је и сам проживео много година као одрастао човек, коначно је схватио. Људи су мислили да је тежак зато што је био толико ћутљив. Као да им је то због нечег сметало. А није много помагало ни то што је волеода буде сам. Не стално, разуме се. Чак ни сваког дана. Али било је много дана кад је желео да на један сат некуд побегне, у своју собу, или у парк. Пријало му је да буде сами да се бави својим мислима.(...)
     Незгодно је, ако си сањар који мало говори, што наставници у школи, поготову они који те не познају добро, обично мисле да си глупав. Или, ако не баш глупав, онда туњав и незанимљив. Нико не види чудесне догађаје који се одвијају у твојој глави. Сваки нормалан наставник, кад би приметио да Питер зури кроз прозор или у празан лист папира на клупи, помислио би да му је досадно, или да није спремио лекцију. Али истина је била сасвим другачија.
     Једног јутра су, рецимо, деца у Питеровом разреду имала контрлони из математике. Морали су да саберу неке веома велике бројеве, а рок је био двадесет минута. Малтене чим је почео да решава први задатак, у коме је требало сабрати три милиона петсто хиљада двеста деведесет и пет са другим, скоро исто тако великим бројем, Питер се одједном сетио највећег броја на свету. Само недељу дана раније читао је о броју са чаробним именом гугол (гоогол). Гугол добијаш ако сто пута помножиш десет са десет. Десетка с хиљаду нула на крају. Али постојала је једна још боља реч, права бомбона - гуголплекс. Гуголплекс је гугол пута десет пута десет. Какав број!
     Питерове мисли одлутале су за том фантастичном величином. Нуле су се низале у недоглед као мехурићи сапунице. (...)
     Питер је наслонио главу на шаке и уздахнуо. Истог часа, наставница је пљеснула рукама. Двадесет минута је истекло. Питер је стигао да напише само први број  свог задатка.сви остали су завршили. А нставници није промакло да Питер зури у папир, не пише ништа и уздише.
     Недуго после тога пребачен је у групу ђака који су с тешком муком сабирали чак и мале бројеве као што су четири и шест. Ускоро је Питер почео да се досађује и било му је још теже да пази на часовима. Наставници су мислили да је преслаб математичар чак и за ту групу незналица. Шта да раде с њим?
     Наравно, Питерови родитељи и његова сестра Кејт знали су да он није ни глуп ни лењ ни незаинтересован, а с временом су и неки наставници схватили да се у његовој глави збивају свакокојаке занимљиве ствари. А Питер је, одрастајући, и сам нешто научио: пошто људи не могу да виде шта се одиграва у твојој глави, најбоље је, ако желиш да те разумеју, да им то лепо кажеш. И тако је почео да записује понешто од онога што му се догађало док је зурио кроз прозор или лежао на леђима загледан у небо. Кад је одрастао, Питер је постао проналазач и писац прича и живео је срећно и задовољно.
 
1.     Како се зове бледолик и пегав дечак из наведене приче?
2.     Објасни зашто је дечак према мишљењу одраслих био ,,тешко'' дете.
3.     Подвуци пасус (одељек) у којем се види шта је све у стању да уради такво дете.
4.     Како се Питер осећао у школи?
5.     Како су наставници тумачили Питерову замишљеност и одсутност у школи?
6.     Зашто је Питеру било још теже да прати наставу кад је био пребачен у слабију групу?
7.     Наведи Питерове особине.
8.     Шта је Питер постао када је одрастао?
а)доктор                       б)научник                     в)писац             г) наставник метематике
     9. Ослањајући се на текст ако је тврдња тачна  заокружи Т, ако је  нетачна Н.
Питер је волео да једе кромпир, рибу, јаја и сир. Т Н
По мишљењу наставника Питер је био туњав и незанимљив. Т Н
За сабирање,,веома великих '' бројева ученици су имали мање од двадесет минута. Т Н
Људи су мислили да те Питер ,,тежак'' зато што је незаинтересован за свет око себе. Т Н
Питер је био пребачен у слабију групу јер је био преслаб математичар. Т Н
Када је одрастао Питер је схватио да само одрасли могу да виде  шта се дешава у дечијој глави. Т Н
 
9.     На основу текста наведи поруке приче.


Епске народне песме о Косовском боју
 
Подвуци тачан  одговор.
1.       На који велини црквени празник се одигрла Косовска битка?
-Ђурђевдан
-Видовнад
-Митровдан
        2. Српску и турску војску предводили су:
               -кнез Лазар Хребељановић и султан  Мурат Први
              - цар Лзар Хребељановић и султан  Јакуб
              - Кнез Лазар Хребељановић и султан Бајазит
       3. У ком граду је била престоница кнеза Лазара:
              -у Крагујевцу
              -у  Крушевцу
              -у Краљеву
       4. Косанчић  Иван и Топлица Милан били су:
             - Синову Југ-Богдана
             - јунаци непознати историји
             -према народној песми, издајице српског народа
      5. Кога је слуга Милутин оптужио за издају:
            -  МилошаОбилића
            -злу судбину
           - Вука Бранковића
     6. Милош Обелићје према народној традицији био:
           -брат Вука Бранковића
           -зет кнеза Лазара
           - унук Вукана  Немањића  
 
Према наведеним стиховима препознај о којој народној
песми и ком књижевном лику је реч.
 
,,Ја невјера никад био нисам.
Нит сам био, нитићу кад бити...''
________________________________________________________
 
,,Драги брато, делијо незнана,
ја од рода никога не  тражим:
нити брата, нити братунчеда,
ни по грку стара родитеља...''
 
___________________________________________________________
 
,,Ко не дође на бој на Косово,
Од  руке му ништа не родило:
Ни у пољу бјелица пшеница,
Ни у брду винова лозица!''
___________________________________________________________
 
,,А што питаш за проклетог Вука,
Проклет био и ко га родио!
Проклето му племе и кољено!''
___________________________________________________________
 
Одговори на дата питања.
  1. На кога се односи кнежеве клетва?
  2. Ко су били гости на кнежевој вечери уочи Косовског боја?
  3. Ко предводи колону српских витезова?
  4. Наведи разлоге одласка српских јунака у бој на Косово.
  5. Ко је Косовка девојка?
  6. Кога она узалуд тражи?
  7. Објасните тужбалицу коју она изговара на крају песме.
  8. Објасните значење речи ХАРАЧ, КРСТАШ БАРЈАК,РУЧНИ ДЕВЕР.
 
 
Препознај стилске фигуре у  наведеним стиховима.
 
    свјетли царе; бјели двори;крст часни      ______________________
    А говоре два врана гаврана....   _____________________________
    Здрав Милошу, вјеро и невјеро! /Право вјеро, потоња невјеро!   _________________________________________
    Два врана гаврана. _______________________________________
    ... те крцкају Бошка по плећима   ___________________________
     Везаћу га уз то бојно копље, /као жена куђељ'  уз преслицу.    _________________________________________
    Онде  ј' пала крвца од јунака,/ та доброме коњу до стремена, /
     до стремена и до узенђије,/ а јунаку до свилена паса.  _____________________________________


КЊИЖЕВНА СЛАГАЛИЦА

Повежи наслов дела са његовим аутором.
,,Чудесна справа'' Милан Ракић
,,Буре'' Светлана Велмар-Јанковић
,,Плава звезда'' Петар Кочић
,,Чудесни свитац'' Десанка Максимовић
,,Мој дека је био трешња'' Алекса Шантић
,,Моја отаџбина'' Мирослав Антић
,,О пореклу'' Добрица Ерић
,,Јазавац пред судом'' Исидора Секулић
,,Улица Филипа Вишњића'' Анђела Нанети
,,Наслеђе'' Бранко Ћопић


МОЗГАЛИЦА

1.       Погоди загонетну личност.
Значајан српски приповедач и драмски писац. Рођен је у Стричићима код Бања Луке. Радио је као наставник у гимназији у Скопљу. У својим делима често је критиковао аустроугарску власт. Једно од његових дела одиграло је важну улогу у буђењу националне свести под аустроугарскомм окупацијом.
       Он је ____________________________________________.
 
Српски песник, прозни и хумористички писац који је објавио више књига за децу и младе. Познате    књиге за децу и малде су: Приче испод змајевих крила, Доживљаји машка Тоше, Орлови рано лете.
Он је ____________________________________________.
 
Савремени српски писац за децу и одрасле. Објавио је више књига за децу: Свет у сунцокрету, Торта са пет спратова, Долина сунцикрета. Написао је поему Вашар у Тополи.
Он је ____________________________________________.
 
Српски песник, приповедач, драмски писац и сликар који је стварао у епохи романтизма.студирао је сликарство у Бечу. Био је учитељ у унутрашњости Србије, наставник цртања у Крагујевцу, Пожаревцу и Јагодини. Најпознатија његова слика је Девојка у плавом.
Он је __________________________________________.
 
Велика српска песникиња и приповедачица за децу. Рођена је у  Бранковини. Објавила је : Врт детињства, Ветрова успаванка, Ђачко срце, Ако је веровати мојој баки и друге.
Она је  _______________________________________.

ЗАГОНЕТАЊЕ
 
1.       Одреди значење израза:
Ни по бабу ни по стричевима.__________________________________________________________________
Касно Масрко на Косово стиже.________________________________________________________________
Нокти су му –оратиби мого.___________________________________________________________________
Он ради Сизифов посао.______________________________________________________________________
Пронашао је његову Ахилову пету._____________________________________________________________
 
2.       Допуни реченице понуђеним речима за одговарајуће делове тела. Понуђени одговори: чело, образ, ноге, стопала, раме.
Срђан има равна _______________________________________________.
Никола има ______________________ као ђон.
Марији Иван служи као _______________________ за плакање.
Милан има високо _________________________________.
У лажи су кратке ________________________________.
 
3.       Подвуци правилно значење наведених израза.
Прво скочи па кажи хоп.
-Прво нешто уради, па онда о томе причај.
-Обуци хулахопке пре спавања.
- Скочи док слушаш хип-хоп музику.
 
Тиха вода брег рони.
-Брег је потонуо и вода га тихо носи.
-Брег је остао без текста, јер је вода однела речи.
-Упорност увек доноси жељене резултате.
 
Боље врабац у руци него голуб на грани.
-Ухвати врапца пре него што га голуб поједе.
-Исеци голубу грану на коју седи.
-Постави пред себе достижне циљеве.
 
4.       Подвуци у наведеним реченицама све народне изреке и пословице:
ОН
Ето, гледамје већ два сата и ништа. А најозбиљније сам решио да ће она бити моја другарица. Али, прво скочи па реци хоп! Морам бити стрпљив. Тиха вода брег рони.
 
ОНА
Ето, гледа ме већ два сата и ништа. Зар он није чуо да лепа реч и гвоздена врата отвара? Сладак је.Мада, није злато све што сија. Види га што се уплашио. Срце му је сишло и пете. Има и лепших момака од њега, али не мари. Боље врабац у руци него голуб на грани.
 
 
ИЗ РИЗНИЦЕ РЕЧИ
 
1.       Повежи израз из леве колоне са одговарајућим значењем из десне колоне:
  непоуздана особа
узети на вересију позајмити
млатити празну сламу пропасти (награбусити)
сигуран као врбов клин дангубити
бити на седмом  небу бити срећан
загрејати столицу побећи од нечега
превршити меру савладати прве тешкоће
пробити лед вредно се посветлити послу
ухватити маглу храбро поступити
стиснути петљу прећи  границу допуштеног
 
2.       Речи  преузете из енглеског језика у нашем језику је из дана у дан све више. Напиши објашњење речи страног порекла. Понуђени одговори: продавница, господин, стручњак, кратка телевизијска  реклама, куповина.
експерт-____________________________________________________________
спот-_______________________________________________________________
шопинг-____________________________________________________________
бутик-_____________________________________________________________
џентлмен-__________________________________________________________
 

ПОКАЖИ ШТА ЗНАШ
1.Запази и стрелицама обележи риму на крају стихова песме ,,Шљива'' Милована Данојлића.
,,Шљива се буди крајем априла,
Развија широка, пребела крила,
На крају села, уврх голети,
Она се спрема да полети''.
Оваква рима назива се _______________________________.
 
2.Најважније одлике ауторске лирске поезије су:
а)приповедање о јунацима и догађајима      б)субјективност      в)објективност     г)преноси се усменим путем
д)сажетост     ђ)зна се ко је аутор   е) сликовитост и музикалност песничког језика
 
3.Према броју слогова у стиху одреди врсту стиха у наведеним примерима:
,,Славу слави српски кнез Лазаре''______________________________________________
,,Жуљаве  руке одмара на плугу''._______________________________________________
,,Нинај,нинај, злато моје''._____________________________________________________
,,Све је утонуло у тишину вечну''._______________________________________________
 
4.Препознај књижевни лик на основу наведених карактеристика и сети се наслова књижевног дела у коме се он јавља:
,,Три дана и три ноћи певао је у жељи да охрабри устанике. Захваљујући његовој песми битка је била добијена, а Лозница одбрањена''.
Књижевни лик је _____________________________________________.
Наслов дела је _______________________________________________.
Приповетку је написала _______________________________________.
 
,,Волела је да буде сама, да се сакрива у буре и да сањари о великим морима, глечерима и чудесним пределима''.
Књижевни лик је _____________________________________________.
Наслов дела је_______________________________________________.
Приповетку је написала_______________________________________.
 
,,Старац ме усједе на свој кревет, стави ми сат у руке и без даха  се загледа у моје прсте. Кад је навијање било готово и сат зацактао јасно и равномјерно, он га узе у руке, принесе десном уву и сав озарен прошапута:
-Аха, ради, ради, куца!
  Књижевни лик је _____________________________________________.
Наслов дела је_______________________________________________.
Приповетку је написао_______________________________________.


Пројекат Наша Школа (nasaskola.rs) © Академија Филиповић
Нека права задржана. Администратори школа су одговорни за објављени садржај